05 December 2010

FASAL 4 : KEAHLIAN

(Nota: Petikan Kandungan dari Undang-Undang Bagi Persatuan Masyarakat Matu-Daro Di Miri - Sebagai makluman untuk Ahli-Ahli Persatuan)


Seseorang yang ingin menjadi ahli Persatuan ini hendaklah berminat untuk memberi sumbangan khidmat bakti secara sukarela dari segi tenaga, kebendaan, khidmat kepakaran, nasihat, kaunseling serta sokongan moral kepada ahli – ahli yang menghadapi kesusahan atau memerlukan bantuan samada secara langsung atau tidak langsung, segera atau sebaliknya.

(1)               Keahlian Persatuan ini adalah Ahli Biasa sahaja dan terbuka kepada:-

(a)   Individu-individu yang berasal atau keturunan keluarganya daripada daerah Matu-Daro, Mukah yang kini tinggal di Miri, berumur 18 tahun ke atas dan warganegara Malaysia; dan

(b)   Mana-mana individu yang bukan berasal dari Daerah Matu-Daro, Mukah samada lelaki atau perempuan yang telah berkahwin dengan mana-mana masyarakat Matu-Daro, Mukah yang kini tinggal di Miri, berumur 18 tahun ke atas dan warganegara Malaysia.

(c)    Semua ahli layak mengundi dan diundi untuk memegang jawatan dalam Persatuan.

(2)             Tiap-tiap permohonan menjadi ahli hendaklah mengisi Borang Permohonan       Keahlian yang disediakan oleh Persatuan, dicadang dan disokong oleh dua (2) orang ahli dan dihantar kepada Setiausaha yang dikehendaki mengemukakan permohonan itu dengan secepat mungkin kepada Jawatankuasa untuk diluluskan. Jawatankuasa boleh mengikut budi bicaranya menolak sebarang permohonan tanpa memberi sebab-sebabnya.

(3)               Tiap-tiap permohonan yang permohonannya telah diluluskan seperti tersebut di atas, hendaklah setelah membayar bayaran masuk dan yuran bulanan pertama yang ditetapkan diterima menjadi ahli Persatuan dan berhaklah ia menjadi ahli.

(4)               Seorang pelajar Universiti atau Kolej Universiti tidak boleh diterima menjadi ahli kecuali ia telah dibenarkan terlebih dahulu secara bertulis oleh Naib Canselor Universiti yang berkenaan.

No comments:

Post a Comment