05 December 2010

Kami Buat Apa Yang Kami Cakap

Hari ini, (05 Disember 2010 - Ahad), kami AJK Protem Persatuan Masyarakat Matu-Daro Di Miri, bermesyuarat lagi untuk kali ke-3. Mesyuarat ini semata-mata untuk membincang dan membuat pembetulan terhadap PERLEMBAGAAN Persatuan yang telah dihantar kepada pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Negara JPPN), Cawangan Miri pada 09 Oktober 2010, iaitu dua hari sebelum Hari Raya Puasa yang lalu. Ada beberapa kesilapan yang perlu diperbetulkan, terutama sekali dari segi ejaaan dan juga tambahan artikel dalam Fasal-Fasal tertentu dalam Perlembagaan tersebut.


Semasa menemui pihak JPPN tempohari dan bertanya serba sedikit tentang kesilapan-kesilapan yang erlaku dalam kertas Perlembagaan, saya sempat bertanya kepada pegawai yang berkenaan. "Jika pembetulan-pembetulan dalam Perlembagaan kami sudah dilakukan, berapa lamakah masa yang diambil selepas ini untuk Perlembagaan ini diluluskan?" Beliau memberitahu, jika tiada halangan atau aral lain, kelulusan hanya akan mengambil masa satu (1) bulan sahaja. Sebab 'amendment' telah pun dibuat oleh pihak JPPN sendiri dalam Perlembagaan tersebut. Hati saya merasa sangat senang dan gembira apabila mendengar penjelasan dari pegawai tersebut. Manakan tidak, sudah hampir setahun saya dan AJK yang lain menunggu Perlembagaan ini untuk diluluskan. Ini bererti, tidak berapa lama lagi penantian kami semua akan menemui jawapannya. Terus-terang, saya mungkin orang yang paling senang hati dan paling merasa gembira. Sebabnya, saya yang telah diberikan 'amanah' untuk memikul tanggungjawab ini sejak dari mula. Saya juga sangat berharap ianya akan membawa keputusan yang akan mengubah segala persepsi perkara negatif jika ada, dan malah saya dan rakan-rakan AJK yang lain boleh mendabik dada jika ianya berjaya kami laksanakan.

Setelah menghadapi beberapa kesukaran dalam membuat Perlembagaan dan  terpaksa membuat pembetulan keatas Fasal-Fasal yang terkenadung dalam Perlembagaan, kini saya mulai merasa dan memahami sendiri, "bukan senang nak buat perlembagaan, ianya tidak semudah yang kita fikir dan kita cakap-cakapkan". Saya sangat menghargai setiap kesilapan yang saya sendiri lakukan setiap kali Perlembagaan ini ditolak oleh pihak JPPN, kerana saya mulai belajar dari kesilapan tersebut, malah akan menjadi satu pengalaman yang boleh saya kembangkan kepada pihak lain suatu hari nanti.


Mulai sekarang, saya sudah mulai boleh menarik nafas lega kerana mungkin selepas ini kuranglah sedikit pening kepala saya. Syukur alhamdullillah..."sekali saya mohon kepada Mu Ya Allah, permudahkanlah urusan kami, luluskanlah segalah usaha kami, berkatikanlah hasrat murni kami untuk menyatukan masyarakat kami dan bukakanlah jalan yang Engkau redhai untuk kami semua....Sesungguhnya Engkau Ya Allah maha pemurah lagi maha penyayang...amin ya rabbal alaminnn.....!!!!"

No comments:

Post a Comment